Začíname s výstavbou! Rakyta získala stavebné povolenie.

Mäkká mobilita bude mať v Rakyte ideálne podmienky

Mäkká mobilita bude mať v Rakyte ideálne podmienky

23. augusta 2024

O zelených alternatívach dopravy, prednostiach Rakyty aj o špecifikách práce urbanistky sme sa rozprávali s urbanistkou projektu, Karin Dankovou. 

Vedeli by ste vysvetliť kde je hlavný rozdiel a kde prienik medzi úlohou architekta/architektky a urbanistu/urbanistky? 
 
Zjednodušene povedané, architekt prioritne navrhuje objekty rozmanitých funkcií cez rezidenčné, administratívne a rôzné iné typy. Urbanista zase navrhuje územia projektov, miest a mestských častí. Obe profesie pracujú na tom, aby bolo dané prostredie funkčné, estetické a udržateľné. V praxi sa ich úlohy často prelínajú a spolupracujú na dosiahnutí spoločného cieľa, vytvorení kvalitného a funkčného prostredia pre ľudí. 

V čom je Rakyta špecifická? Aké sú jej prednosti? 
 
Rakyta sa vyznačuje jedinečným prírodným charakterom. Cieľom projektu nie je priniesť prírodu do domovov obyvateľov, ale skôr ich prinavrátiť k žitiu v tesnom kontakte s ňou.  

Na ktoré veci si musíte dať špeciálny pozor aby fungovali tak, ako boli navrhnuté v Masterplane – hlavnom urbanistickom pláne? Ste v tejto fáze v kontakte so španielskym ateliérom ABP? 

​​​​​Nepovedala by som, že musíme, ale v prvom rade chceme. Masterplan stanovil základné princípy, ktoré musia byť zohľadňované a hlavne dodržiavané počas prípravy dokumentácií až po samotnú realizáciu. Princípy ako dodržiavanie urbanistických hrán, uličných čiar, hraníc verejných priestorov, stanovení identít Rakyty a ďalších princípov vyplývajúcich z Masterplanu. Ide najmä o podporu cyklodopravy, zeleň a zelené prvky, ktoré sú pre Rakytu hlavnou charakterovou črtou.  

S ateliérom ABP ako aj s našim lokálnym partnerom architektmi z ateliéru MoroczTačovský sme v nepretržitom kontakte aj vzhľadom nato, že po Masterplane sme sa spoločne pustili do prípravy ďalších stupňov dokumentácií. Momentálne sme v príprave architektonickej štúdie prvých sektorov 2. etapy. 

Aby fungovala mäkká mobilita, musia byť na ňu vytvorené dobré podmienky. Ktoré veci v Rakyte budete vedieť ovplyvniť? 

Pri plánovaní a navrhovaní verejných priestranstiev v Rakyte sa zameriavame na podporu pešej chôdze, cyklistiky a verejnej dopravy. To zahŕňa projektovanie chodníkov a cyklochodníkov ako aj bezpečných križovatiek a prechodov pre chodcov. Zároveň budeme dbať na to, aby boli verejné priestranstvá prístupné pre všetkých, vrátane ľudí so zníženou pohyblivosťou.

Investujeme do budovania infraštruktúry, ktorá podporuje mäkkú mobilitu, ako sú cyklostojiská a priestorovú rezervu pre nabíjanie elektromobilov. Zároveň budeme spolupracovať s Dopravným podnikom Bratislava na zlepšení dostupnosti a spoľahlivosti verejnej dopravy. Mäkkú mobilitu sa budeme snažiť podporovať aj formou informovanosti obyvateľov o jej výhodách pre zdravie, životné prostredie a ich peňaženku. 

Čo je to mäkká mobilita?

Ide o koncept dopravy, ktorý minimalizuje dopad na životné prostredie a podporuje udržateľný rozvoj. Mäkká mobilita (z anglického soft mobility) zahŕňa spôsoby dopravy nevyužívajúci fosílne palivá s nízkymi emisiami skleníkových plynov. Ide najmä o pešiu chôdzu, cyklistiku, používanie verejnej dopravy, elektromobilitu ale aj o zdieľanie dopravných prostriedkov – carsharing a bikesharing.

Ako presvedčiť ľudí zvyknutých na používanie auta, aby ho nechali doma častejšie alebo sa ho úplne vzdali? Aké argumenty na nich platia? 

Určite veľmi funguje ekonomická motivácia. Vlastníctvo a prevádzka auta je čoraz drahšia záležitosť. Ďalšou “pákou” môžu byť zdravotné benefity pravidelného pohybu ako sú zlepšovanie kondície, znižovanie stresu a rizika chronických chorôb. A v neposlednom rade je to aj ekologický aspekt  – používanie MHD a alternatívnych druhov dopravy ako sú kolobežky, či bicykle, prispieva k znižovaniu emisií. ​​​​Sme si samozrejme vedomí, že zmena správania u ľudí si bude vyžadovať čas a úsilie, ale s trpezlivosťou a správnym prístupom je možné ich aj presvedčiť. 

Má dobrý urbanizmus ambíciu meniť správanie ľudí, alebo im má len ísť “oproti” a tak ich nenápadne formovať? 

Dobré urbanistické plánovanie by malo mať ambíciu meniť správanie ľudí v pozitívnom smere. Nie formou diktatúry, ale skôr nenápadným formovaním prostredia, ktoré podporuje zdravé a ekologické návyky. Napríklad vytváraním cyklochodníkov, parkov, rekreačných zón, podporou verejnej dopravy alebo motiváciou k zníženiu závislosti od áut. 

Ako bude Rakyta pripravená reagovať na výkyvy počasia alebo iné dôsledky klimatickej krízy? 

Na klimatické dopady sme mysleli už pri návrhu zelene. v  celom území. Konkrétne projektovaním vodozádržných opatrení, dažďových záhrad, zelených plôch parkov či revitalizáciou melioračného kanála Rakyty. Výsadba nových stromov a ich strategické umiestnenie zase poskytne tieň, ktorý prispeje k ochladeniu verejných priestranstiev. Vďaka týmto komplexným opatreniam bude Rakyta odolnejšia voči klimatickým zmenám a zároveň si zachová svoj charakter zeleného a príjemného miesta pre život. 

Chcete byť informovaní o novinkách z Rakyty?

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sledujte príbeh Rakyty

Staňte sa
súčasťou Rakyty

Ako sa s vami môžeme skontaktovať?
Potrebné vyplniť aspoň jeden kontaktný údaj
Zvoľte počet izieb
Odoslaním tohto formulára dávate súhlas so spracovaním vašich osobných údajov pre potreby spoločnosti. Tieto údaje nebudú poskytnuté žiadnym tretím osobám.